بارگذاری...

وبلاگ اجاره ویلا

زیباترین مکان های شمال ایران در فصل پاییز

زیباترین مکان های شمال ایران در فصل پاییز

بهترین جاهای پاییزی شمال ایران برای سفر کردن

سفر کردن به طبیعت و مناطق سرسبز هرگز تکراری نمی‌شود. این مقاصد برای هر کسی اولویت اول دارند. احساس آرامشی که از طبیعت به انسان‌ها منتقل می شود، چیزی‌ست که از هیچ راه دیگری به دست نمی‌آید. هر چقدر هم شهرها شلوغ‌تر و پر جمعیت‌تر می‌شوند، تمایل افراد برای پیدا کردن یک مقصد خوش آب و هوا، حداقل برای گذرندان تعطیلات آخر هفته بیشتر می‌شود.

به مرور زمان روستاهای سرسبز بین افرادی که علاقه مند به سفرند، محبوبیت بیشتری پیدا کردند. کم کم جاهای بکر برای سفر رفتن پیدا شد و تورهای مختلفی هم به سمت این مناطق به راه افتاد. فصل پاییز یکی از بهترین فصل ها برای مسافرت رفتن، مخصوصا در مناطق شمالی ایران است. در این زمان است که درختان از ترکیب رنگ سبز، به رنگ‌های زیبایی پاییزی، یعنی همان زرد و نارنجی و قرمز تغییر شکل می‌دهند. انگار خدا با صبر و حوصله زیاد آبرنگ را برداشته و شروع به رنگ کردن بوم نقاشی بزرگی به وسعت یک جنگل کرده باشد.

 

جنگل ناهارخوران گرگان

جنگل ناهارخوران یا پارک جنگلی ناهارخوران یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گلستان و از مناطق تفریحی گرگان است. این جنگل که جزو جنگل‌های هیرکانی شمال کشور محسوب می‌شود در گذشته نیز به‌عنوان منطقه تفریحی و گردشگاهی شناخته می‌شد. ناهارخوران با داشتن هوای مطبوع و خنک به‌ویژه در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. جنگل ناهارخوران در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر از سطح دریا واقع است و ۳۰۰ هکتار وسعت دارد. در سال ۱۳۳۸ سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بخشی از این جنگل را به‌منظور تبدیل شدن به تفرجگاه در اختیار شهردارى گرگان قرار داد و در حال حاضر نیز ۱۶۸ هکتار از آن به‌عنوان پارک جنگلی تحت مدیریت شهرداری اداره می‌شود.

جنگل ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران گرگان

در داخل جنگل ناهارخوران رودخانه زیارت جریان دارد که تنها رودخانه ناهارخوران است. این رودخانه ۴۰ کیلومتر طول دارد و جزو حوضه آبریز قره سو به شمار می‌رود و یکی از منابع اصلی تأمین آب شهر گرگان محسوب می‌شود. علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز جاری است که معروف‌ترین آن سفید چشمه نام دارد و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می شود.

پیاده‌روی در بلوار ناهارخوران، جنگل‌نوردی و کوهنوردی از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در جنگل ناهارخوران انجام دهید. ارتفاعات ناهارخوران با داشتن دره، آبریزها و یال‌های زیاد، محیط مناسب برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به کوهنوردی است. ارتفاعات غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران مسیر اصلی صعود به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. از طریق پلکان سنگی و قدیمی موجود در ناهارخوران می‌توانید به این ارتفاعات دسترسی پیدا کنید.

 

جنگل الیمستان آمل

الیمستان یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردشگران و دوستداران طبیعت نوید می‌دهد. این منطقه را مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه در برگرفته است و به طلای سبز ایران شهرت دارد. جنگل‌های الیمستان، محل رویش گیاه «الیما» است که در اردیبهشت ماه رشد می‌کند و آن‌طور که به‌نظر می‌آید، نام جنگل الیمستان نیز از آن گرفته شده است. طبیعت بکر و زیبایی جنگل‌ها، مراتع و سرسبزی آن وصف‌ناشدنی است. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما، وجود چشمه‌سارهای فراوان، پوشش جنگلی متنوع، دشت‌ها و آب زلال و اسب‌های زیبا از شاخصه‌های این جنگل هستند.

جنگل الیمستان آمل
جنگل الیمستان آمل

از آمل، کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به مسیر فرعی در سمت راست جاده با تابلویی برمی‌خورید که روی آن نوشته شده است: امامزاده لهاش. وارد این فرعی شوید. در اوایل مسیر به دوراهی می‌رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید. این جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار، حدود هفت کیلومتر طول دارد که ابتدا شما را به روستای لهاش و پس از آن با طی حدود سه کیلومتر مسیر خاکی، به ایستگاه اول مسیر جنگل‌پیمایی الیمستان-امامزاده قاسم می‌رساند. اختلاف دما و تنوع پوشش در طول مسیر الیمستان بسیار مثال‌زدنی است. جایی هوای مسیر آفتابی و شرجی است، جای دیگر مطبوع و بهاری. جایی مه است و خنک، جای دیگری باد تندی می‌آید. یک جا انبوه جنگل است، مسیر بعدی تبدیل به دشت می‌شود. دشت پایین دست پرچین است، پرچین به سوی مرتع می‌رود، مرتع گلزار دارد و آن بالا قله است و بنای امامزاده‌اش. از قله، خط‌الراس دماوند تا دریای خزر را می‌بینید.

 

دهکده مازیچال

سرسبزی خطه شمال و حرکت در مسیر چالوس آدمی را زنده نگاه می‌دارد، دشتی بر فراز کوه‌ها که جنوب آن قله تخت سلیمان، شمال آن آب‌های متلاطم دریای خزر است. کلاردشت به‌عنوان بخشی از استان مازندران، 45 قله دارد و دارای آبادی‌های زیادی است. یک مورد از این آبادی‌های زیبا، مازیچال است که با ارتفاع 2600 متری بالاتر از ابرها، اقیانوسی از ابرها را جایگزین اقیانوس همیشگی در برابر دیدگان شما کرده است. در گویش محلی، مازیچال به معنای گودی است که در آن پر از درختان بلوط است. آب و هوایی بسیار خنک دارد که فصل تابستان بهترین موقع سفر کردن و بازدید از این دهکده هیجان‌انگیز مازیچال است.

دهکده مازیچال
دهکده مازیچال

دهکده مازیچال به‌عنوان یکی از مناطق ییلاقی کلاردشت، جایی که به همیشه‌بهار شهرت دارد مکان مناسبی است تا بهترین روزهای زندگی‌ را در آن قدم بردارید و خاطرات خوشی را بسازید. ساکنین منطقه کلاردشت اکثراً بومی و گویششان کردی و لکی است. منطقه کلاردشت دارای قله‌های مرتفعی مانند علم‌کوه است که در نوع خودش با ارتفاع 4845 متر کم‌نظیر است. این منطقه به دلیل آن‌ که در میان دره‌ای باز و وسیع واقع‌شده است دارای آبادهای فراوانی است. این بهشت گمشده مازندران به دلیل وجود رشته‌ کوه‌های البرز و توقف رطوبت در دامنه‌ های آن شاهد بارش باران فراوانی است همین ویژگی و خنکی آب‌ وهوا، هرساله کلاردشت را در فصل تابستان میزبان گردشگران داخلی و خارجی متعددی گردانیده است.

جویبار

جویبار از شهرهای مازندران است که هرچقدر بیشتر آن را بشناسیم، ذوق ما برای سفر به این شهر بیشتر می‌شود. شهر زیبای جویبار به دلیل رودهای زیادی که از این شهر می‌گذرند و به دریا سرازیر می‌شوند، جویبار یعنی پر از جوی‌ نامیده شده است. جویبار در جنوب دریای خزر قرار گرفته است. جویبار از شرق در ۲۳ کیلومتری ساری، از جنوب در ۲۳ کیلومتری قائمشهر و از غرب در حدود ۳۰ کیلومتری بابلسر قرار دارد. قبل از سال ۱۳۷۶ جویبار بخشی از شهرستان قائمشهر بوده است که پس از جدا شدن به شهرستان تبدیل شد.

جویبار
جویبار

ساحل چپکرود به طول ۱۸ کیلومتر از طولانی‌ترین سواحل دریای خزر است که در ۱۶ کیلومتری شمال جویبار قرار دارد. امکانات رفاهی و تفریحی برای اقامت کوتاه مدت در نظر گرفته شده است. به دلیل یکدست بودن بخشی از ساحل چپکرود، قدم زدن، دوچرخه و موتور سواری در این ساحل بسیار لذت‌بخش است. از دیگر دیدنی‌های جویبار روستای زیبای لاریم است که در شمال شهرستان قرار دارد. لاریم به معنای منطقه خوش آب و هوای نزدیک دریا است که با دریای خزر حدود ده الی بیست دقیقه فاصله دارد. تا چشم کار می‌کند زمین‌های شالیزاری این روستا را احاطه کرده‌اند. تالاب لاریم در شمال لاریم واقع شده است که پوشش گیاهی و حیوانات متنوعی در آن‌ دیده می‌شود. هر ساله پرندگان زیادی به این تالاب مهاجرت می‌کنند که به آسمان این شهر جلوه‌ای خاص می‌بخشند.

 

چمستان مازندران

مازندران یکی از پرطرفدارترین استان‌ها و مناطق گردشگری در ایران است، منطقه‌ای که در سراسر مسیر از ابتدا تا انتها و در تمام شهرها و شهرستان‌های این استان سرسبزی ، هوای پاک و بخاره‌های دریا لمس می‌شد و چمستان یکی از شهرهای این استان سرسبز و زیباست. چمستان از توابع استان مازندران است که در بین شهرهای نور، آمل و محمود آباد واقع شده، فاصله این شهر تا تهران در حدود 180 کیلومتر، تا شهر 22 کیلومتر، 12 کیلومتر با جاده آسفالته شهر نور و 100 کیلومتری ساری مرکز استان مازندران است، از شمال و غرب به شهر نور، از جنوب به بخش بلده و کوهپایه‌های البرز و از شرق به آمل منتهی می‌شود، دو رود وازرود و لاویج در دو طرف شهر، چمستان را احاطه کرده‌اند، منطقه‌ای با طبیعت بکر و عالی که زیبایی و خرمی برخی مناطق آن گفتنی نیست.

چمستان مازندران
چمستان مازندران

این منطقه به دلیل وجود جنگل، نزدیکی به دریا، آب و هوای خنک‌تر در مناطق کوهستانی و ظاهر و طبیعت سرسبزی که از منبع غنی جنگل‌ها و درخت تا دریا و کوه و کوهپایه دارد طیف وسیعی از سلایق مختلف را در کنار هم جمع کرده است و همین خصوصیت‌ها چمستان را یرای بسیاری از خریداران زمین و ملک در منطقه شمال محبوب کرده است. این منطقه در شهر نور واقع شده، ارتفاع آن از سطح دریا نسبت به سایر مناطق این شهر بالاتر است، دره‌های زیبایی که در فصول سبز سال در زیر پای شما ترکیبی از ابر و درخت و خانه‌های روستایی با سقف‌های بارانی و کوه‌های زیبایی که در پشت اشعه خورشید می‌درخشند، درخشش منطقه را بیشتر از تصور می‌کند.

 

ماسال یکی از زیباترین مکان های شمال شهر کوچکی بر فراز قله ها

ماسال شهری کوچک و جمع‌و‌جور در غرب استان گیلان است. این شهر از شمال با شهرستان رضوان‌شهر و از جنوب و غرب با فومن و صومعه‌سرا همسایه است. ماسالِ زیبا در دامنه‌ کوه‌ تالش قرار دارد و از شرق به استان اردبیل می‌رسد. موقعیت جغرافیایی این شهر کوچک شمالی باعث شده که آب‌و‌هوایی کوهستانی (ییلاقی) داشته باشد و عبور رودخانه‌ای به نام “خالکایی” از آن، این شهر را به طرز هنرمندانه‌ای مه‌آلود و رویایی ساخته است. این شهر بارانی از دو بخش با نام‌های ماسال مرکزی و شاندرمن تشکیل شده است که مجموعا ۹۴ روستا دارند. در سفر به ماسال می‌توانید رویای زندگی در یک روستای بکر و دور‌افتاده را تجربه کنید. وجود آبشارها، چشمه‌ها، مراتع سرسبز و رودها باعث شده که این شهر شمالی کشورمان لیست بلند بالایی از جاهای دیدنی داشته باشد. اگر می‌خواهید در مه و ابر غرق شوید، ییلاق ماسال بهشت شما است.

ماسال یکی از زیباترین مکان های شمال
ماسال یکی از زیباترین مکان های شمال

برای دسترسی به ییلاق ماسال باید ۱۰ دقیقه به سمت شمال شهر حرکت کنید. برای رسیدن به این منطقه‌ منحصربه‌فرد باید از جاده‌ پر پیچ و خمی که به سمت قله کوه می‌رود، گذر کنید. هر چه جلوتر بروید شگفتی‌های طبیعت بکر ماسال بیشتر خودنمایی می‌کنند. مراتع سرسبز ییلاق ماسال پر از گوسفندهایی است که برای چرا به این منطقه آمده‌اند. لذت تماشای گاو و گوسفندان در دل دشتی سرسبز و آبشار بزرگی که از کوهستان جاری است، تجربه‌ای ناب و دلچسب برای‌تان رقم خواهد زد. در مسیر، رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌هایی نیز وجود دارند. در ماسال بیش از ۱۵ غار وجود دارد که بزرگترین غار آن آویشو است. پارک جنگلی ریزه‌مندان نیز برای محافظت از طبیعت بکر و زیبای ماسال تاسیس شده که به وسعت ۲۰۰ هکتار است. این پارک، محلی ایده‌آل برای استراحت و تفریح گردشگران به وجود آورده است. اگر به دنبال گذراندن ساعاتی لذت‌بخش در مکانی خاص و منحصر به فرد در قلب طبیعتی خارق‌العاده هستید.

 

دشت لار مازندران

دشت لار، یکی از زیباترین و قشنگ‌ترین دشت‌های ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران جای گرفته است. این دشت در طول تاریخ به‌دلیل داشتن آب‌وهوای خنک و دلپذیر، مناظر تماشایی با گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز و وجود چشمه‌سارهای فراوان همیشه مورد توجه قرار گرفته است و از تفرجگاه‌های ییلاقی شاهان و حاکمان بود. در گذشته، لار بخشی از ناحیه تاریخی قصران از توابع طبرستان به شمار می‌رفت و با نام دشت لار قصران شناخته می‌شد. دشت لار ۷۳ هکتار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. این دشت رویایی و دل‌نواز در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت شد و جزو مناطق حفاظت شده سازمان محیط‌زیست کشور قرار گرفت. بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست دشت لار از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۱۳۷۰ نیز برخی از مناطق بالغ بر ۵۶ هزار هكتار، جزو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قرار گرفته است.

دشت لار مازندران
دشت لار مازندران

یکی از دیدنی‌های دشت لار که موجب شهرت آن نیز شده است؛ گل‌های دلربای شقایق قرمز است. در فصل بهار این دشت مالامال از شقایق‌های قرمز پوشیده می‌شود و گویی لار، حریری نرم و نازک از شقایق بر تن کرده است. در دشت لار کوه‌ها و ارتفاعات متعددی خودنمایی و همچون نگهبانی از آن محافظت می‌کنند. این قلل فرصت مناسبی برای کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی است. دیو آسیاب، یخ کمر، گل زرد، پهنک، زرشکی، کمردشت، نمک کوسر، سیاه چال، آرو برارو، اسب کلک، کافر راه و کبود کوه‌های این دشت چشم‌نواز را تشکیل می‌دهند. در جنوب این دشت قلل مهرچال، آتشکده، ریزان، سیاه چال و ماز و در جبهه شمال شرقی آن کوه‌های خنسک و شادکوه دیده می‌شوند. آبشار سفیدآب، یکی از آبشارهای جاری دشت لار است که به نام آبشار قو نیز شناخته می‌شود. این آبشار تماشایی در انتهای دره سفیدآب قرار دارد. این دره محل قشلاق دامداران و عشایر نیز است.

 

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی ایران به شمار می رود و برای اقیانوسی از ابر که در زمان های مختلف سال، آن را در بر می گیرد، شهرت زیادی پیدا کرده است. جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی است و گونه های نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و با مناظر خارق العاده خود، هر ساله گردشگران و طبیعت گردان زیادی را به سوی خود می کشاند. جنگلی به وسعت 35 هزار هکتار که ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به شمار می رود و برای اقیانوس ابری که فضای آن را در بر می گیرد بسیار معروف شده است. اینجا جایی است که زمین و آسمان به هم می رسند؛ ابرها درختان را در آغوش می کشند و گاه به نظر می رسد زمین بر بال های آسمان سوار شده است.

جنگل ابر شاهرود
جنگل ابر شاهرود

به دلیل اهمیت بالای طبیعی جنگل ابر، این اثر به عنوان صد و چهاردهمین اثر طبیعی در تاریخ 20 بهمن 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. در جلسه شورای عالی محیط زیست در 29 بهمن 1393، جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. برای رسیدن به جنگل ابر و قسمت های مختلف آن، نیاز دارید تا حتما پیاده روی چند ساعته ای داشته باشید. زمانی که اینجا هستید باید تنبلی را کناری گذاشته و با کوله بارتان به دل طبیعت بزنید. کوه نوردی و جنگل نوردی های جذاب در مناطقی شگفت انگیز با چشم انداز هایی بی نظیر در انتظارتان است. تپه ها و قله هایی با جاده های خاکی و گلی، درختانی با تنوعی بی مانند، آبشارها و چشمه هایی پرآب و با طراوت شما را به گلگشتی به یادماندنی در جنگل دعوت می کنند. آماده باشید و یکی از بهترین سفرهای طبیعت گردی تان را رقم بزنید.

 

روستای یوش

روستای یوش یکی از همان مکان هایی ست در استان مازندران که می توان سر را با افتخار بالا گرفت و صحبت از زادگاه بزرگ مردی فرهنگی و اهل ادب و هنر کرد، کسی که شعرهای او هیچ گاه بوی کهنگی به خود نخواهد گرفت. کسی که بنیانگذار شعر نو بود و نو بودن و نو شدن کار شعرهای او بود. کسی که نام پدر شعر فارسی بر او نهاده شده و الحق که چه نام زیبایی بر او نهادند. درست است صحبت از نیما یوشیج می کنیم.

روستای یوش
روستای یوش

روستای یوش در توابع بلده واقع شده است که در حوالی شهرستان نور می باشد. مطمئنا با همین آدرس ساده خواهید فهمید که چه طبیعت بکر و دلپذیری در این روستا در انتظار شماست. همین که نام شهرستان نور به گوش بخورد کافی ست تا سرزمینی یکپارچه از سرسبزی و طراوت را در پیش دیدگان خود تصور کنید و به این فکر کنید که این طبیعت الهام بخش چه آثار و شعرهای ارزشمندی از نیما نبوده است. شعرهای لطیف و چند لایه ای که نیما آن ها را با الهام گرفتن از طبیعت حیرت انگیز و بکر این منطقه سروده است و اکنون پیر و جوان این شعرها را از برند. قدم زدن در کوچه باغ های یوش به واقع شما را به کتاب های شعر نیما خواهد برد. همان اشعاری که در آن از هوای مه گرفته و آسمان ابری سخن می گوید و درختان گیلاس و شکوفه هایی که از سر دیوارهای این کوچه باغ ها آویزان شده اند.

 

رامسر یکی از زیباترین شهرهای شمال

رامسر زیباترین شهر شمال ایران است که همه چیز را با هم دارد و هر گردشگری را می تواند عاشق خودش کند. مراکز خرید خوب، رستوران های محلی خوب، ویلاها و اقامتگاه های مناسب، آثار باستانی و جاذبه های گردشگری، مکان های مناسب تفریح مانند تله کابین و… را باهم دارد. این شهر زیبا تقریبا در تمام ماه‌های سال میزبان گردشگران و طبیعت گردان زیادی است.جاهای دیدنی رامسرکم نیستند. دسترسی به ساحل دریای خزر از یک سمت و مناظر زیبا با جنگل‌های انبوه از سمت دیگر باعث شده تا این شهر بیشتر از هر شهر دیگری مورد توجه باشد.

بهترین زمان سفر به شهر رامسر فصل بهار است یعنی اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بیان کنیم، اوایل بهار تا اواخر تیر بهترین زمان برای مسافرت به شمار می‌رود یعنی زمانی که طبیعت سرسبز چشمانتان را خیره می کند و از هوای دلچسب آن لذت خواهید برد. البته در اطراف رامسر شهرها و روستاهای زیادی وجود دارد که در تابستان هم هوای خنک و دل‌پذیری دارند و این فصل را می‌توانید برای سفر انتخاب کنید. اگر دوست دارید در روزهای بارانی یا پوشیده از مه به این شهر سر بزنید، پاییز خصوصا ماه مهر را انتخاب کنید چون باعث می‌شود بتوانید در هوای پاک و بارانی تنفس کنید.

 

ییلاق سوباتان بهشتی رویایی در شمال ایران

ییلاق سوباتان یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی کشور است که در 22 کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش در استان سرسبز گیلان و 36 کیلومتری شمال غرب شهر تالش و 21 کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور واقع شده است که از شرق به جنگلهای انبوه تالش از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است.

ییلاق سوباتان بهشتی رویایی در شمال ایران
ییلاق سوباتان بهشتی رویایی در شمال ایران

بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای حتی در فصل بارش برف به این منطقه می‌روند و عازم کوهنوردی در کوهستان البرز می‌شوند. زیبا‌ترین فصل سوباتان، فصل پاییز می‌باشد. زمانی که برگ درختان زرد شده و ابر‌های پر بار از فراز سوباتان می‌گذرند. اگر در آبان ماه به این منطقه بروید می‌توانید درون ابر‌ها راه بروید. سوباتان ارتفاع زیادی دارد و جنگل ابر در آن مشاهده می‌شود. در تمام فصل‌ها هنگام سفر به سوباتان لباس‌های گرم به همراه داشته باشید. همچنین کفش مناسب پیاده روی یا کوهنوردی جزو ملزومات است.

 

اولسبلنگاه

منطقه ییلاقی اولسبلنگاه یکی دیگر از مناطق حیرت‌برانگیز و دلبرانه در استان سرشار از زیبایی و شگفتی گیلان است. این روستای سرسبز و چشم‌نواز یکی از توابع ماسال رؤیایی به شمار می‌رود و در غرب استان همیشه بهار گیلان واقع شده است. اولسبلنگاه که مظهر طراوت است و نمونه‌ای بی‌نظیر از طبیعت ناب محسوب می‌شود در میان دو کوه قرار دارد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت این روستای تحسین‌برانگیز در دل دره جای دارد. قرارگرفتن تمام این ویژگی‌های ناب در یک روستای جذاب و تماشایی باعث شد میزبون راهی دیار گیلان زیبا شود، شهرها و روستاها را پشت سر قرار دهد تا به روستای باشکوه و دل‌نواز اولسبلنگاه برسد، زیبایی‌ها و طراوتش را از نزدیک ببیند.

اولسبلنگاه
اولسبلنگاه

نام اولسبلنگاه ریشه‌ای تالشی دارد. این نام از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول عبارت است از اولَس و بخش دوم عبارت است از بِلَنگاه. اما شاید جالب باشد بدانید که اولَس به معنای درخت مَمَرز است و بِلَنگاه به معنای جای بلند. در نهایت از ترکیب دو بخش اولَس و بِلَنگاه واژۀ اولسبلنگاه به معنای جایگاه رویش درخت مَمَرز تشکیل شده است. درختان مَمَرز یا اگر با گویش تالشی بخواهیم بگوییم، درختان اولَس در استان گیلان و سایر مناطق شمال کشور با نام شَرَم نیز خوانده می‌شوند. این درختان سبز و تماشایی می‌توانند تا به بلندای ۱۵ یا حتی تا ۲۵ متر قد بکشند. این درختان باشکوه سراسر جنگل‌های هیرکانی را در بر گرفته‌اند. جنگل‌های سبزی و باطراوتی که نقش مهمی را در اکوسیستم سبز مناطق شمال ایران زمین و مخصوصاً منطقه ییلاقی اولسبلنگاه بر عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.